miércoles, 3 de febrero de 2016

Carta d'un ex alumne: estimat professor Monedero


Benvolgut Professor Monedero, vostè no s'acordarà perquè ja ha plogut molt, com tampoc s'acordarà la seva companya Bescansa, però jo vaig ser alumne de vostès a la Facultat de Ciències Polítiques de la Universitat Complutense.

Ara que els veig a la televisió dia si i dia també, pujats a l'onada de la política que sempre van exercir a les aules, fa fins gràcia recordar els anys d'universitat quan algú et pregunta curiós "I vas tenir a Moneder?"

Ara, amb la meva llicenciatura sota el braç i treballant fora d'Espanya, en aquesta mateixa Brussel·les en què ha acabat el seu company "Pablo Iglesias" estic fent més memòria que mai, memòria històrica que diuen, i recordo el gerro d'aigua freda que va ser arribar de Mallorca a Somosaguas. Sense haver complert encara divuit anys i acompanyat pel meu pare vaig passejar pels passadissos d'aquell edifici amb pinta de "presó" dels anys 40, ple de pintades anarquistes i gores a ETA. Aquelles parets en maó viu de les que malcolgaban cartells, et traslladaven a un barri de navajeros en comptes de a una Universitat que es diu capdavantera. Ni rastre de l'impressionant.

Rectorat les fotografies destacaven en el suro del meu institut palmesà mentre comprovava les meves notes de selectivitat. I què dir de la Moqueta, aquell enorme espai mort entre la cafeteria i la biblioteca del que sempre emanava un núvol de maria poblat per vint anys bevent cervesa a les 9 del matí. Ara brinden pel seu èxit senyor Moneder.

Ara que torno a veure-li faig memòria i alguna cosa no em quadra. És vostè (i els seus companys) molt bo en comunicació. Donen vostès molt bé en càmera sense ser Pedro Sánchez i regategen com no ho fa ni Rajoy des de la seva plasma i miri vostè, li confesso, si no li conegués li comprava per un parell de mesos, com molts diuen que estarien disposats a fer, només per fer una bona neteja i lliurar-nos de Tirios i Troians. "Però com jo vaig conèixer el règim que van instaurar a la República Bolivariana de Somosaguas, no els puc creure". Perquè, senyor Moneder, el que vostès volen fer no és ni nou ni modern, el que vostès volen fer porten vint anys fent-ho, no a Veneçuela, sinó molt més a prop, en aquell poblet als afores de Madrid, el seu laboratori.

Encara recordo una classe, no era vostè el professor, no es preocupi, en la qual una estudiant d'Erasmus francesa em comentava indignada que durant la seva estada a la Facultat "cada classe era un curs d'adoctrinament comunista". Jo somreia i dissimulava perquè no volia que em s'identifiquessin. Llibertat de càtedra en diuen alguns, però vostè sap, com sé jo, que la repressió no s'exerceix només a punta de baioneta. I vostè sap, com sé jo, que a la Facultat de Ciències Polítiques de la Universitat Complutense, on més debat i varietat ideològica hauria d'haver, impera un règim d'extrema esquerra en què "no s'accepten opinions divergents".

Faig memòria i record com descobria, gairebé en la clandestinitat, que alguns companys votaven al PP. Era com una sortida de l'armari. No era una cosa fàcil de confessar a la facultat. Si s'assabentava el professor era millor mantenir-se callat i no protestar quan una classe es tornava en un míting del PSOE, o d'IU, o de Chávez. Fins i tot alguns dels pocs professors dels que es podia sospitar certa oposició al "règim" es cuidaven prou de no ser descoberts.

Qui m'anava a dir a mi que havia esquivat aquesta Universitat de les Illes Balears presa pels catalanistes per acabar a Madrid, a la mateixa Complutense, destinat a passar almenys un lustre al niu de la serp d'ultraesquerra.

Faig memòria i recordo el que em deien els meus propis companys en el meu afany per travessar els piquets per anar a classe un dia de vaga, un de tants, una de tantes vagues que no compartia i que segons em deien les lectures era un dret i no una obligació. Recordo que el que em deien i no era gens amable. Però senyor Professor, la següent vaga, vaig tornar a creuar els piquets, amb la pell més adobada i la barbeta més alta. "Així durant cinc anys". Faig memòria i record els comentaris despectius per portar sota el braç El Mundo o l'ABC i, si al principi ferien, vaig acabar portant-los per bandera, només pa 'fotre. Recordo també com els pitjors ministres d'exteriors eren els del PP, i com la pitjor política econòmica era la del PP o com no hi havia política social si hi havia PP, ni havia medi ambient si hi havia PP. No hi havia vida si hi havia PP. Era tal la vostra obsessió que tot allò em feia ser més del PP, i avui entenc que hauria estat del Barça si vostès haguessin estat anti-barça, i hauria estat vegetarià si vostès haguessin estat carnívors, perquè el que vostès em van ensenyar a la Universitat és que havia de ser tot allò que vostès no eren. Per això Professor Moneder, avui tampoc sóc del PP ... no sé si ho enxampa.

Tot i que la de Polítiques hauria de ser la facultat en la qual més es debatés. I encara que les Ciències Socials destaquin perquè no hi ha una veritat absoluta que en ciències pures et diria que 1 + 1 és igual a 2, encara que sapiguem que una teoria no substitueix a una altra sinó que dues o tres o quatre teories diferents coexisteixen i fins i tot es posen en pràctica a la mateixa vegada en diferents llocs i encara que ens menteixin dient que la universitat serveix per dotar l'alumne de les eines suficients com per discernir i treure conclusions fonamentades, si facultat només existia una resposta possible: la seva, la oficial.

La resta suposava ser assenyalat, increpat o fins i tot agredit físicament (que li preguntin a Rosa Díez) quan no sotmès al risc del suspens, a eternitzar el teu pas per la universitat i veure el teu futur professional limitat. Amb aquests vímets s'entén que la discrepància es limités a una picada d'ullet furtiu, una temerària copet a l'espatlla ben dissimulada o una imprudent sortida de l'armari ideològica en una nit de festa. I miri vostè, estimat Professor, durant els meus anys a la Facultat de Polítiques vaig desenvolupar una immensa simpatia per totes les minories reprimides doncs "els que no érem dels seus érem els negres en l'apartheid, els gais a l'Iran o els intocables a l'Índia. Vostès però eren els blancs, els fonamentalistes, els brahmans que a l'Índia eren els mestres, la casta més alta que va sortir de la boca de Brahmá ".

Vostès han instaurat a la Facultat de Polítiques un règim en el qual hi ha una casta dirigent i hegemònica, el professorat que té a les mans el futur dels estudiants, i una classe dominada, l'alumnat, entre els quals només els que pensen com els dirigents se senten prou lliures com per manifestar-se i qui no combreguen o bé callen o bé es preparen per rebre els cops.

Vostès, quan no tenim una sola universitat espanyola entre les 150 millors universitats del món. Vostès, que abochornan als estudiants estrangers que no es creuen el que veuen ni el que senten i que després ho explicaran als seus països per vergonya de tots. Vostès què han de oferir-li al país a part de misèria intel·lectual i econòmica.

"Això, senyor Monedero, quan algú s'amaga i camufla perquè la reacció de l'entorn és tan fort que les seves conseqüències són inassumibles, quan el que està a baix no s'atreveix a portar-li la contrària al que està a dalt perquè no hi ha garanties que la lluita sigui entre iguals, que pugui aguantar el desafiament ni afrontar els costos, això és també repressió ". Alguns altres valents, com l'estudiant francesa d'intercanvi, un dia s'aixequen i li diuen al professor el que cap alumne espanyol s'atreveix a dir-li, abandonant a continuació l'aula per sempre entre rialles i insults dels propis companys mentre altres ens callem i acceptem el règim perquè en aquell moment és més el que has de perdre.

Això passava quan un encara no havia complert els vint, però ara que el meu futur no està a les mans, tinc l'obligació de no callar per evitar en la mesura del possible que gent com vostè, estimat Professor Moneder, tornin a tenir a les seves mans el futur d'algú.

No hay comentarios:

Publicar un comentario